Sunday, June 20, 2021

diploma sains komputer (ump malaysia) part II

Ohoiii jom sambung bahagian 2 untuk Tahun 2. Untuk peringatan, masa ni dah start zaman Covid-19 ya. Dan tahun ni sangat berserabut. Plus online learning buat ku meranaaa

Y2 SEM 1

Masa final exam sem inilah ayah aku meninggal. Betul-betul subuh hari pertama exam week tu. Jadi, aku sangatlah tak fokus meskipun jawab seminggu selepas kehilangan ayah. Alhamdulillah lecturer semua faham. Semester ni semua subjek yang fun-fun tapi tricky. Nak-nak yang first tu

Aku tak boleh la belajar calculus online ni. Tak syok langsung. Ya, subjek ni agak menyeramkan buat beberapa pelajar. topik fav aku masa belajar addmath pun ada iaitu differentiation and integration. Favourite tak semestinya terer hahahah

Lecturer course ni sweet gila. Kitorang belajar buat CV, resume, video resume dan juga interview. Senang cerita belajar asas-asas nak job-hunting la

Sambungan subjek GUI. Kalau sebelum ni belajar UI/UX, ini kali kita belajar graphic design. Excited gue. Software yang kitorang kena install kali ini ialah Illustrator, Photoshop dan Premier Pro. Kesian laptopku huhu

New language unlocked! Kita belajar Java pulak. Bagi aku lagi senang berbanding sebelum ni sebab dia high-level language (?). Punya la senang sampai group project aku buat sorang-sorang je hmmm

Ini kalau budak sains komputer tak tahu ni hmm tak tahulah. Itu kata lecturer akulah. Tapi siapa je tak tahu beza Apple macOS, Microsoft Windows, Google's Android OS dan Apple iOS. Kalau yang tak tahu pun mungkin Linux. Dan subjek ni separuh belajar terms and theory, separuh lagi belajar guna Ubuntu. Aku boleh tahan pening juga lah nak guna hahahah

Terang lagi bersuluh kita akan belajar untuk develop website. Time ni la nak guna UI/UX yang kita belajar sem lepas. Language used: HTML+CSS+JavaScript+PHP dan kalau korang extra study boleh belajar bootstrap / jQuery. Error sana sini tu biasalah

Untuk pelajar CS, develop mobile application or website. Ini kalau stuck, memang spoil mood nak belajar subjek lain. Contohnya macam aku AHAHAH I'm bad example. Aku guna Flutter (Dart language) untuk mobile app. Oh and for the first part, tak start coding lagi. Just planning, research, decide methodology, dan UI/UX. Lebih kurang macam tu lah

Y2 SEM 2

Sejujurnya aku separuh jalan je sem 4 ni dan decide untuk tangguh satu semester atas sebab-sebab personal. (Nanti aku cerita eh). Sekarang aku dah masuk balik yuhu

Jangan ingat dah belajar Java kau dah boleh tinggal C. Ini sambungan untuk C. Bagi aku sama senang, sama susah dengan yang sebelum ni. Lecturer aku jenis macam mak-mak so aku cam cepat ngantuk sikit tapi okey la.

Yang ni subjek pilihan. Aku pilih subjek ni sebab FYP aku melibatkan mobile app. Jadi yang kau belajar Java boleh digunakan untuk subjek ni. Kali ni kita naik taraf guna Android Studio. Baru fefeeling developer gitchew. For sure laptop yang dah lama tu kena get ready la sbb mostly laptop kawan-kawan aku crash, down, blue screen, tak boleh run. That's why time nak beli laptop kena pikir masak-masak. Aku punya laptop ASUS Vivobook pakai Intel i5, RAM asal 4GB tapi aku tambah jadi 12GB. Ceritanya aku nak 8GB je tapi seller tu ingat aku nak tambah 8GB jadilah 12GB lol. So far takde masalah nak run Visual Studio, software-software Adobe. Cuma nasihat aku, rajin-rajin la hantar pi kedai cuci kipas laptop and buat thermal paste. Ada kedai bagi diskaun untuk student. Dah melalut benda lain ni, sorry

Sejujurnya aku malas nak taip untuk subjek ni, kau hadap jelah eh.

Satu lagi subjek pilihan. Aku rasa macam lebih kepada teori?? Tapi aku banyak membaca la untuk subjek ni. Macam biasa, faham lagi penting daripada hafal

Apa yang kau akan belajar adalah seperti tajuk subjek tu sendiri. Belajar statistik dan probability, macam subjek-subjek matematik sebelum ni lah, cuma ada penambahan dan istilah baru. Okey tu je.

Ohoi ini adalah part akhir. Memang tak tidur malam la duk buat benda ni. Cuti tak cuti sama je. Dah nama la student kan? Buat testing, presentation semua. Make sure selalu refer dengan supervisor korang.

Ya, saya mengaku penerangan aku tersangatlah pendek. Ada subjek pilihan lain yang aku tak masukkan sekali sebab aku pun tak belajar. Antaranya Web Development which sambung belajar daripada Web Programming masa SEM3 dan subjek IT yang aku tak sure assignment dia macam mana so tak boleh nak cerita. Itu jelah kut nak share, nak sambung buat FYP. Peace out, assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

< > Home
chémi , All Rights Reserved.