Saturday, December 25, 2021

pengalaman beli tiket online guna Grab

 Aku selalu guna Grab untuk order makanan dan servis ehailing je. Kali ni first time aku nak solo travel di Johor. One night je sebab nak try macam mana. Ini first time aku nak naik bas rentas negeri jadi aku tak tahu cara beli tiket, nak tunggu dimana bila diterminal nanti. Memang aku tak tanya siapa-siapa sebab aku memang dah biasa buat something sendiri. Wanita berdikari kononnya~

Grab ada offer travel pass serendah RM5 jadi aku belilah satu. Seterusnya aku book budget hotel guna Grab, melalui Agoda. Simple sangat, lepas dah pilih GrabPay masa nak buat payment, harga asal ±RM80 aku dapat harga ±RM50 guna travel pass yang aku beli tadi. Lepas tu aku baru teringat nak tengok Spider Man: No Way Home, jadi aku tempah tiket movie GSC guna Grab jugak. Harga tiket dalam RM23, aku tambah makanan sampai harga jadi RM50 something. Tapi guna GrabPay aku cuma bayar RM23 thanks to travel pass. Kira makanan aku free je malam tu. (Btw dua-dua tiket ni tak perlu print. Kat hotel just tunjuk kat receptionist, settle. Kat GSC, kalau beli makanan, tunjuk kt kaunter je. Nak masuk just scan QR kat gate. Settle)

Keesokannya baru aku beli tiket bas guna Grab Intercity. This one takde discount dalam travel pass. Aku terus book untuk round trip. Pilih dari mana nak ke mana, bila nak bertolak bila nak balik, pilih bas, pilih seat, bayar. Aku print je then tunjuk kat kaunter masa hari aku nak bertolak. Dapat la tiket untuk berlepas tu. Aku sampai 2 jam awal daripada departure time sebab aku tak pernah ke terminal bas selama 20 tahun aku hidup jadi sempat la aku nak study tempat tu. Pendek cerita perjalanan aku smooth jugak untuk first timer.

Malangnya bas aku nak balik kena cancel disebabkan banjir. Maka terkandas la aku semalaman kat situ. Dan inilah part yang tak best beli tiket online. Kalau kita beli kat kaunter, boleh je direct refund dekat kaunter. Aku call operator bas tak diangkat. Jadi aku terpaksa email ke Intercity support. 3 hari jugak dia nak update status cancel kat app. Then 2 hari lepas tu support tu cakap dah refund duit tapi aku tengok kat transaction Grab wallet dan bank akaun aku takde pun. Aku pun email balik. Takde jawapan lagi. Sampai ke harini tak dapat balik duit aku.

Dua tiga click je nak ambil duit aku. Berbelas email belum tentu dapat duit aku balik😞

<UPDATE> Lepas hampir 3 bulan aku dapat duit aku balik😩

No comments:

Post a Comment

chémi , All Rights Reserved.