Monday, October 11, 2021

google, macam mana nak delete tahun 2021?

 2020 might be a bad year, but 2021. is. the. worst. year. in. my. life💩

Januari. Aku kehilangan insan yang setia ada dalam doaku, ayah. Perkara yang aku paling takut aku kena hadap. Jujur aku cakap aku tak boleh nak type sekarang ni. Setiap kali wajah ayah melintas, aku tak dapat tahan air mata aku. Dari pagi sampai ke petang hari itu, aku study sebab esoknya hari pertama untuk minggu peperiksaan akhir semester. Subjek Calculus. Tapi aku tak dapat nak fokus sebab mata tak boleh lari daripada memandang ayah aku. Maghrib, ayah aku mengadu sakit sangat-sangat. Jadi mak dan abang aku bawa ke klinik. Tak lama selepas tu dikejarkan ke hospital. Aku yang kat rumah memang dah tutup laptop, buku semua. Mata aku dah sedia sembab. 

Subuh esoknya, mak aku call suruh kumpul kain batik. Tapi belum cakap yang ayah dah takde. Matahari dah muncul, makcik aku cakap ayah dah takde kat group family. Sumpah aku taknak percaya selagi mak aku tak cakap kat aku. Tapi aku kena redha. Of course I'm crying so bad. Aku dah siap-siap Whatsapp lecturer pagi tu. Maybe dia forward dekat lecturer lain sebab ramai jugak lecturer yang Whatsapp aku. Lepas kebumi ayah, aku lebih tenang berbanding dengan expectation aku. Mungkin berkat doa orang lain?

Barang-barang kat rumah seakan-akan sehayat dengan ayahku. Suis-suis, kipas, lampu, paip air, mesin basuh, dapur gas, periuk nasi, semua rosak. Selalu kalau dia ada, boleh la baiki balik. Masa tu pulak lagu Amira Othman, Surat Terakhir, diulang-ulang kat radio. How can I hold my tears every time??? 

April. Dua minggu lepas ayah aku meninggal tu, aku tak menangis sangat and I don't know why. But reality hits me hard that I diagnosed with AD/SRS (Adjustment disorder/stress response syndrome, sometimes informally called "situational depression"). Aku dah start tak masuk class, kurang contact dengan kawan aku, dan pernah tidur hampir 45 jam. Seminggu sebelum raya, aku dah tak contact siapa-siapa. Shut down. Dan aku decide untuk extend sem lepas Raya. Aku ada dua sebab. 

1. Aku nak seimbangkan otak aku dulu.

2. Aku nak lari dari circle lama. Sebab selalu sangat buat kerja group sorang-sorang.

3. Aku nak start over. 

Jadinya, aku lambat satu sem la dari batch aku untuk grad. Mak aku pun faham. Masa aku tak study tu, aku ambil upah graphic design. Kira macam freelancer la. Taklah terbazir sangat masa aku. Ratus-ratus gak dapat. Review pun 5/5. Alhamdulillah dapat client yang suka repeat service ku yang tak lepas grad lagi ni.

Jun. This one macam tak serious sangat but Kwang Soo keluar Running Man. Aku lalui zaman remaja aku dengan Running Man kut. Kat asrama selalu tengok kat eBook dengan kawan-kawan. Kat uni, tengok dengan roommate. Tapi aku still commit nak tengok sampai akhir episod Running Man even Kwang Soo dah takde dalam show tu.

UPDATE 23/11/2021.

Nov. William dan Bentley pun nak tinggalkan TROS. I'm so sad.... Aku happy diorang membesar dengan baik, tapi mana aku nak tengok diorang lagi every week😞 The fact that both my moodbooster shows will no longer there to entertain me every week make me feel so lost. Acane ni😩😔

Kesimpulannya, tahun 2021 memang la tak 100% teruk. Tapi impak negatif tu tersangatlah memberi kesan dalam hidup aku. Aku tak pergi jumpa psychiatrist atau psychologist pun. Sebab hospital berpuluh-puluh kilometer jauh dari rumah aku. Lagipun aku ada mak aku, makanan masakan mak aku, kucing jiran aku, dan paling penting suara hati aku yang suka bergaduh sesama sendiri. Ada malam aku mental breakdown, tapi aku tahu aku boleh jadi lebih baik daripada versi aku yang sekarang. Kenalah update selalu.

Korang ada masalah jangan lupa share, pasti ada telinga yang mendengar, hati yang memahami. Nak share sini boleh, nak PM tepi pun boleh. Hantar surat kat Perdana Menteri ke. Itu je kut aku nak kongsi hari ni, mata aku sembab dah. Terima kasih sudi baca ya... Peace out, assalamualaikum 💗

No comments:

Post a Comment

< > Home
chémi , All Rights Reserved.